Certyfikat kwalifikowany Toruń

Stomatolog
2 lutego, 2021
Szkielety konstrukcyjne dachu – wytrzymałe budownictwo na lata
8 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto założyć elektroniczny podpis kwalifikowany ?

Profil zaufany czy elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Sieć daje w tych czasach ogromną ilość możliwości, korzystając z niego da się załatwić co raz więcej spraw, także w kwestiach administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można głównie stosować dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany lub elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody powstały z myślą zastąpienia dotąd stosowanego podpisu własnoręcznego. Choć nie wypierają go na stałe, dla wielu osób korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i redukuje wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo załatwianie spraw np. urzędowych często łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Zastosowanie elektronicznych metod umożliwia zredukowanie czasu, jaki dotychczas każdy musiał przeznaczyć, by dojechać do urzędu, zazwyczaj również poczekać w kolejce, a dopiero potem doprowadzić do końca formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można wypełnić bez wychodzenia z domu.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto zaznaczyć, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany zapewnia więcej możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Zastanawiając się nad profilem zaufanym, a e-podpisem warto najpierw ocenić, w jaki sposób będziemy go stosować. Profil zaufany można stosować tylko w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS lub CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma jednak szersze zastosowanie, za sprawą czego spora liczba właścicieli firm go wybiera. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy dokument, który można było dotąd podpisywać ręcznie. To oznacza, że oprócz spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis można sygnować także między innymi e-malie, umowy albo transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Dużą różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za certyfikat kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, dwóch, lub trzech lat, po czym można go bez trudu odnowić. Profil zaufany także ma swój termin sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z administracją i urzędem, profil zaufany okaże się jak najbardziej wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc cenę na cały okres aktywności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament sprawnego działania . Szczególnie, że elektroniczny podpis działa jest przy zastosowaniu współczesnych rozwiązań technicznych, zapewniających sprawdzone bezpieczeństwo.

Plusy uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz identycznego zastosowania, jakie gwarantuje profil zaufany, elektroniczny podpis  pozwala także dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu przez osobisty e-podpis między innymi można sygnować i generować sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy albo uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Oprócz tego umożliwia podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy sygnowaniu wszystkich istotnych dokumentów i ma taką samą prawną moc co podpis odręczny.

Jak uzyskać elektroniczny podpis kwalifikowany?

Podpisy elektroniczne sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej rozpoznawalnych jest elektroniczny certyfikat Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny trzeba nabyć w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt i program, jednocześnie wskazując, na jak długi czas ważności certyfikat będzie nam niezbędny. Po uzyskaniu pakietu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym wyznaczony pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko w ten sposób certyfikat będzie aktywny i dobry do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości i fakturę zakupu podpisu.

W jaki sposób używać certyfikatu kwalifikowanego?

Od chwili instalacji oprogramowania na komputerze i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu do woli. Obsługa programu nie powinna stanowić większego trudu. Trzeba włączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez program prostą opcją „podpisz” wstawić na przygotowany dokument elektroniczną sygnaturę, kierując się dostępnymi opcjami formatu.

Choć elektroniczny podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on tak samo dostępny dla osób prywatnych. Taki podpis kwalifikowany zagwarantuje pełne bezpieczeństwo i zgodność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami albo innymi prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny

Komentarze są wyłączone.